Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
درباره ما::
آئین نامه::
برنامه عملیاتی کتابخانه::
برنامه راهبردی کتابخانه::
فرآیندها::
ساعات کار کتابخانه::
پرسنل کتابخانه::
چارت تشکیلاتی::
شرح وظایف و مسئولیتها::
همکاری سازمانی::
مجموعه منابع::
منابع و پایگاههای الکترونیکی ::
منابع الکترونیکی تخصصی::
راهنمای استفاده کاربران از خدمات کتابخانه::
راهنمای جستجو در منابع کتابخانه::
نرم افزار کتابخانه::
راهنمای استفاده از نرم افزار کتابخانه::
فرم های عضویت::
اطلاع رسانی و تبلیغات::
اخبار و اطلاعیه ها::
تازه های کتاب::
فرم پیشنهاد خرید منابع::
کارگاه های آموزشی ::
محتواهای آموزشی::
گزارش عملکرد سالیانه::
پیوندهای مفید::
گالری تصاویر::
پایگاه توسعه تحقیقات بالینی::
پرسش از کتابدار::
فرم نظرسنجی::
نقشه سایت::
تماس با ما::
::
راهنمای استفاده از VPN جهت دسترسی به مجلات الکترونیکی
فایل راهنمای نصب VPN
دانلود نرم افزار VPN
از مرورگر IE استفاده گردد
..
پرسش از کتابدار
..
کارگاه های آموزشی توانمند سازی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: برنامه راهبردی ::
 | تاریخ ارسال: 1400/7/8 | 
برنامه راهبردی
با توجه به اهمیت کتابخانه ها و لزوم وجود برنامه راهبردی در جهت رسیدن به اهداف آموزشی - پژوهشی و ارائه خدمات کتابخانه ای بهینه به کاربران ، کتابخانه مرکز اقدام به تهیه برنامه ی راهبردی به شرح زیر کرده است:
گردآوری و سازماندهی منابع  به روز اطلاعاتی
به کارگیری روشهای نوین کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در جهت ارتقاء خدمات کتابخانه
برنامه های آموزش استفاده از نرم افزار کتابخانه
ارائه گزارشها و آمار از فعالیتها و عملکرد کتابخانه
آموزش بانکهای اطلاعاتی تخصصی
ارائه پیشنهادات و راهکارها در جهت ارائه خدمات بهتر در راستای اهداف سلامت محور و آموزش محور مرکز
پیشرفت کتابخانه همگام شدن با فناوریهای نوین اطلاعاتی
چشم انداز کتابخانه
با توجه به افزایش رشته ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه و گسترش فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی در تمامی زمینه ها و الزام همگام شدن کتابخانه مراکز آموزشی درمانی در جهت ارائه خدمات اطلاعاتی به کاربران و گروه هدف، ایجاد تحول در امکانات، خدمات و فضای کتابخانه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. لذا کتابخانه مرکز، مصمم است با تعالی امکانات و خدمات خود و با ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و جلب رضایت آنان، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات را بهبود بخشیده و با ارائه خدمات زیر به عنوان فعالترین کتابخانه مراکز آموزشی درمانی زیر نظر دانشگاه مطرح گردد:
بهره گیری هر چه بیشتر از فناوریهای نوین در ارائه خدمات الکترونیکی به کاربران
ایجاد بستر مناسب جهت فراهم سازی محیط آرام و جذاب آموزشی و پژوهشی
ارائه خدمات آموزشی در جهت ارتقاء سطح علمی مراجعین
نوآوری جهت رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
گسترش خدمات علمی کتابخانه ای
تسهیل در دسترسی به منابع از طریق پورتال کتابخانه مرکز
مأموریت کتابخانه
کمک به ارتقای فعالیت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بیمارستان از طریق تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران با بکارگیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی.
کمک به ارتقای دانش تخصصی کاربران کتابخانه و کارکنان بیمارستان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی.
گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی -تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت بیمارستان و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخگویی هرچه بیشتر به نیاز مراجعان
نوآوری، تعامل و ارتباط مداوم با جامعه کتابداری جهت دستیابی به اطلاعات روزآمد و رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات به منظور اشاعه ی سریع تر اطلاعات، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات.
شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان
راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
استفاده از نیرو های متخصص کتابداری در راستای انجام بهینه خدمات
شناسایی نیازهای کاربران و تحلیل آن
نیازسنجی فرایندی است سازمان‌یافته، و نظام‌مند، برای مشخص کردن هدف‌ها، شناسایی شکاف میان وضع موجود و هدف‌ها، و سرانجام تعیین اولویت‌ها برای عمل و پیاده‌سازی راه‌حل‌هاست. همچنین آن را فرایند گردآوری و واکاوی اطلاعاتی تعریف کرده‌اند که به شناسایی نیازهای افراد، گروه‌ها، نهادها، جامعه محلی یا جامعه منتج می‌شود. به سخن ساده‌تر، نیازسنجی فرایند شناسایی نیازهای مهم و فراهم‌آوری راه‌های رفع آن نیازهاست.
این امر در کتابخانه با نام نیاز اطلاعاتی برابری میکند.
نیاز اطلاعاتی کاربران کتابخانه با تشکیل کارگروه نیازسنجی متشکل از معاون آموزشی و پژوهشی مرکز، مسئول کتابخانه، نمایندگان گروه های آموزشی و یک نفر کتابدار متخصص پزشکی شناسایی میگردد. ارائه فرمهای مربوطه به مدیران گروههای آموزشی نیز یکی از راههای شناسایی نیاز کاربران به ارائه خدمات کتابخانه است. در نهایت با جمع بندی صورت گرفته و لحاظ امکانات و پتانسیل های کتابخانه و با در نظر گرفتن محدودیتها، کتابخانه در جهت رفع نیاز کاربران و تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی قدم برمیدارد.
تجزیه و تحلیل برنامه راهبردی
پایش خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی انجام شده در واحد جهت شناسایی نقاط قوت و تقویت آن و آگاهی از نقاط ضعف  و برطرف نمودن آن در وهله اول از طریق نظرسنجی از کاربران کتابخانه از طریق ارائه فرمهای طراحی شده و تجزیه و تحلیل آن در دفتر کیفیت مرکز انجام میگیرد. در گام بعدی این سنجش به صورت درون سازمانی با نظارت کمیته  اجرایی مربوطه متشکل از ریاست، مدیریت، حراست، امور اداری، معاونت آموزشی و پژوهشی مرکز انجام میگیرد تا خدمات و فرآیندهای ارائه شده، عملکردها، نقاط قوت، نقاط ضعف، محدودیت منابع و بودجه، استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی، امکانات و عملکرد کارکنان بررسی میگردد. ارزیابی برون سازمانی نیز با پایش سالانه وزارت متبوع انجام میگیرد تا با آگاهی از پتانسیل ها، فرصت ها و محدودیتها، کیفیت خدمات ارائه شده به بالاترین سطح خود برسد. مجموعه اطلاعات گردآوری شده از طریق موارد ذکر شده در جهت اولویت بندی خدمات و راهکار حل مشکلات مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
دفعات مشاهده: 88 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
برای مشاهده کل مطالب بخش برنامه راهبردی کتابخانه اینجا را کلیک کنید.